Depresia

Základom nášho aktuálneho psychického stavu je postoj k sebe samému. Od tohoto základného nastavenia sa vyvíjajú všetky ostatné reakcie a postoje. Keď je človek so sebou spokojný, depresívne stavy bez vonkajších vplyvov sú naozaj výnimočné. Najjednoduchším a súčasne najzložitejším spôsobom prevencie proti duševnej nerovnováhe je uviesť svoje predstavy, očakávania (subjektívnu realitu) do rovnováhy s vonkajším svetom - objektívnou realitou. Väčšina akútnych depresívnych stavov alebo "syndrómov vyhorenia" u zdravých ľudí je spôsobená práve radikálnym rozkolom medzi týmito svetmi. Prevencia preto spočíva v tom aby naše ciele a očakávania boli stanovované reálne (vždy s istou dávkou tolerancie), bez akýchkoľvek "vnútorných trestov", ktoré prídu po neúspechu. Pri takomto postoji je aj prežívanie životných "prehier" jednoduchšie, bez ďalších následkov. Človek má podstatne viac síl na zotavenie a následný návrat do bežného života.

Z pohľadu reakcií organizmu na vonkajšie podnety je možné depresívnym stavom predchádzať alebo ich korigovať nasledovnými spôsobmi:

  • pravidelný príjem potravy (aspoň 5x denne) - eliminácia výkyvov cukru v krvi
  • pestrá strava a dostatok čerstvého ovocia, zeleniny - zabráni nedostatku vitamínov a minerálov, kľúčové látky: vitamín B6 (mäso, ryby, banány a celé zrná), vitamín B12 (ryby, kvasnice a pivo), kyselina listová (zelená listová zelenina, pomaranče, šošovica, kukurica, hrach, orechy a semená ), vitamín C (egreš, citrón, všetky citrusové ovocie a zelenina) a zinok
  • pohyb na čerstvom vzduchu, fyzická práca, manuálna práca v prírode alebo na záhrade - kombinácia fyzickej námahy a zvýšenej svalovej námahy stimuluje produkciu endorfínu a ostatných "drog štastia"
  • nekonfliktné medziľudské vzťahy prispejú k dobrej pohode
  • láska a sexuálne prežívanie v partnerskom živote môže depresívne stavy úplne eliminovať
  • rýchla zmena psychického stavu je možná rôznymi spôsobmi, avšak silný čuchový vnem patrí asi k tým najsilnejším. Podľa nálady je možné umocniť relaxáciu alebo naopak prelomiť letargiu. Vôňa je subjektívna záležitosť, vo všeobecnosti však platí, že depresiu eliminujú výraznejšie ovocné vône (Grep, Pomaranč, prípadne Červený pomaranč).
Uprednostňovaná strava a doplnky výživy

pestrá strava s vysokým obsahom surovej zeleniny a ovocia

Pitný režim

dodržiavať pitný režim 2,5 - 3,5 l denne
čajoviny: čaj OHEŇ - pre pocit bezpečia

potrebné obmedziť

alkohol, fajčenie, údeniny, káva, čokoláda, čierny čaj, mliečne výrobky
DROGY (akékoľvek iné psychotropné látky alebo technológie)