Krvný tlak

Krvný tlak je možné ovplyvniť do veľkej miery aj bez nasadenia klasickej liečby, životosprávou a zmenou životného štýlu. Pri vysokom tlaku je dôležité znížiť váhu, obmedziť konzumáciu soli, úplne obmedziť alkohol a príjem tučných jedál. V kombinácii so športom, dostatkom pohybu na čerstvom vzduchu, znížením stresu a pracovného zaťaženia sa výsledok dostaví aj bez liekov. U mladších ľudí v produktívnom veku, bez jasnej známky iných príčin, je zníženie duševnej námahy kľúčovým parametrom pre úspešnosť liečby. Bez cieleného odpočinku sa telo preťaží a rovnako ako pri motore pracujúcom permanentne na vysoké otáčky, príde k poškodeniu alebo dokonca k nezvratnej poruche. Najjednoduchším receptom pre zníženie krvného tlaku je konzumácia cesnaku v surovom alebo syntetizovanom stave, ktorý pôsobí prakticky okamžite po začatí trávenia. 

Príčiny nízkeho krvného tlaku sa definujú podstatne ťažšie ako je to pri vysokých hodnotách. Najčastejším dôvodom je náhly pokles telesných tekutín, najmä pri ženách v menštruačnom cykle alebo pri akútnej dehydratácii. Dôsledkom môže byť točenie hlavy, malátnosť alebo dokonca aj dočasná strata vedomia. Problémy s tlakom majú aj diabetici, pretože cukrovka môže poškodzovať nervovú reguláciu, čo zásadným spôsobom naruší aj rovnováhu krvného tlaku. Bežnými prejavmi sú aj zatmenie pred očami (väčšinou pri prudkom pohybe), šumenie v ušiach, návaly studeného potu na čele a chladné končatiny. Ako prevencia alebo aj doplnok k liečbe je vhodné zaradiť do jedálneho lístka potraviny s vysokým obsahom sodíka, krátkodobo pomôže aj káva alebo nápoje s kofeínom. Krvný tlak podporia aj elastické pančuchy alebo bandáže nôh. Dôležitým momentom je aj podpora krvného obehu, ideálne je plávanie, rýchla chôdza, pešia turistika alebo jazda na bicykli. Prvou pomocou pri blížiacej sa závrati je veľký pohár vody (min. 3 dcl), ktorý zabezpečí okamžité zvýšenie tlaku.

Na väčšinu problémov s krvým tlakom má vplyv klavita ciev v organizme. Predkladáme niekoľko rád ako ich udržať v dobrom stave:

  • každý deň jednu čerstvú cibuľu (obsahuje flavonoidy, ktoré znižujú tlak, rozširujú cievy a rozpúšťajú krvné usadeniny)
  • zvýšený príjem olív, orechov a avokáda (ovplyvňujú hladinu cholesterolu v krvi), strukovín a ovsených otrúb / vločiek (znižujú obsah cholesterolu v tele, urýchľujú jeho vylučovanie)
  • eliminácia rafinovaného cukru, nahradeného medom a sušeným ovocím
  • zvýšiť príjem vitamínov a jedál s Omega 3 kyselinami (rybí a borákový olej)
  • zvýšiť príjem minerálov, najmä horčík má vplyv na úpravu krvného tlaku

Uprednostňovaná strava a doplnky výživy

pestrá strava s vysokým obsahom surovej zeleniny (cibula, cesnak) a ovocia, rýb a plodov mora

Pitný režim

2,5 - 3,5 l denne, ideálne čistá neperlivá voda
čajoviny: čaj CHANCA Piedra, čaj UNCARIA Tomentosa, čaj GREEN TEA - Gaba, čaj ANTILIPIDOVÝ

potrebné obmedziť

alkohol, drogy, údeniny, čokoláda, čierny čaj
PREDOVŠETKÝM FAJČENIE, KÁVU, TUČNÉ JEDLÁ s vysokým obsahom cholesterolu