Slabý zrak

Podobne ako pri iných zdravotných problémoch, aj na slabom zraku sa podieľa vo veľkej miere nezdravý životný štýl, "civilizačné výdobytky" ako prenos obrazu na svietiace elektronické médiá (obrazovka, LCD panel, projektor atď.). Oko je doslova "bombardované" vnemami, ktoré sa v minulosti takmer nevyskytovali. Dôležitým momentom sú aj prudké svetelné zmeny a "mihajúce" sa svetlo napríklad na diskotéke. Oko a celý mechanizmus videnia sa snaží na vonkajšie vnemy adaptovať, čím sa extrémne zaťažuje a vysiľuje. Výsledkom môže byť porucha zaostrenia, videnia na určitú vzdialenosť alebo tupozrakosť.

Z pohľadu prevencie je možné urobiť niekoľko krokov, ktoré nášmu zraku uľavia alebo pomôžu zlepšiť jeho súčasný stav:

  • zdravá výživa zabezpečí dostatočný prísun potrebných vitamínov a podporných látok do tela, čím by mala byť zachovaná aj dobrá výživa oka. Medzi hlavné účinné látky patrí luteín, vitamíny A a E, betakarotén a selén.
  • ako výživový doplnok stravy sú predovšetkým pri únavových ochoreniach očí vhodné čučoriedky. Nazývajú sa aj "čiernym zlatom", ich účinná látka (flavoid - antokyan) znižuje lámavosť kapilár a väčších ciev, čím sa zlepšuje zásobovanie tkanív kyslíkom. Výsledkom je lepšie videnie a rýchlejšia regenerácia drobných poškodení.
  • obmedzenie vonkajších rušivých vplyvov (pre oči predovšetkým "suchá" klimatizácia, prudko sa meniace svetlo a dlhodobé pozeranie na zobrazovacie médium) a pohyb na čerstvom vzduchu prispejú k okamžitej úľave očí alebo k rýchlejšej regenerácii drobných poranení
  • prvou pomocou pri preťažení zraku môže byť tma. Jednoduché zavretie očí a krátky odpočinok spojený napríklad s levanduľovým obkladom môže urobiť zázrak. Zaujímavou možnosťou je aj krátkodový pobyt v miestnosti bez svetla. Zrak pri absolútnej tme neprenáša žiadne vnemy, čím odpočíva. Takýto stav je pre človeka prirodzený iba pri spánku, preto dĺžka zotrvania v takejto miestnosti je subjektívna a závisí od individuálnych pocitov.
  • dostatok kvalitného svetla a primeraná svietivosť používaných zobrazovacích médií majú hlavne pri dlhobejšom čítaní alebo sledovaní zásadný vplyv na únavu očí
  • podľa čínskej medicíny sú problémy s očami spojené so zdravím pečene a kvalitou jej fungovania. Hlavne pri krátkodobých poruchách zraku bez zjavnej príčiny treba hladať príčinu práve v tomto orgáne.
uprednostňovaná strava a doplnky výživy

pestrá strava s vysokým obsahom surovej zeleniny a ovocia, 
čučoriedky alebo iné lesné plody (jahody, černice alebo maliny)

pitný režim
2,5 - 3,5 l denne, ideálne čistá neperlivá voda
čajoviny: čaj GREEN TEA, GABA, čaj LYCIUM CHINESE
nápoje: Arjuvédska káva BRAHMI

potrebné obmedziť

alkohol, fajčenie, drogy, údeniny, káva, čokoláda, čierny čaj
PIKANTNÁ STRAVA